Zawiesia wężowe
Zawiesia wężowe zwane są również zawiesiami kołowymi. Zawiesie wężowe to lekkie, miękkie i elastyczne zawiesie bezkońcowe o obwodzie zamkniętym. Jaka jest jego budowa? Jakie ma zalety? Kiedy najczęściej je stosujemy? Wszystkiego dowiesz się właśnie tutaj…
Budowa zawiesia wężowego
Zawiesie wężowe składa się z nośnego rdzenia z przędzy, które jest całkowicie zamknięte w rękawie ochronnym. Na rdzeń składają się włókna poliestrowe, które tworzą pasma. Pasma te są wielokrotnie nawijane – od ilości nawinięć zależy DOR danego zawiesia. Całość zamknięta jest w bezszwowo tkanym poliestrowym rękawie ochronnym. Zdjęcie poniżej przedstawia odsłonięty rdzeń zawiesia wężowego.
Zawiesia wężowe – zalety
Zawiesia wężowe są bardzo lekkie. Stosunek udźwigu do wagi własnej jest bardzo duży, dużo większy niż w przypadku zawiesi linowych czy łańcuchowych. Dzięki temu łatwo się z nimi pracuje, oraz wygodnie magazynuje.
Zawiesia wężowe mają delikatną powłokę oraz są bardzo giętkie, dzięki czemu nadają się do podnoszenia ładunków o delikatnych powierzchniach, które chcemy chronić.
Można je stosować w sytuacjach gdy nie mamy wygodnych punktów zaczepienia. Szczególnie wykorzystywane są do podnoszenia ładunków mocowanych „na zaciąg”, czyli przez obwiązanie pętlą przesuwną.
Dowiedz się więcej o zaletach i ograniczeniach zawiesi wężowych z naszego artykułu: Zawiesia wężowe – kiedy stosować?.
Atesty i certyfikaty
Wszystkie nasze zawiesia pasowe wykonane są zgodnie z europejską normą EN 1492-2:2000, co gwarantuje najwyższą jakość, wytrzymałość oraz bezpieczeństwo. Zgodność z normą potwierdzona jest na obowiązkowej metce przyszytej do każdego zawiesia, jak również na wydawanym przez nas Świadectwie Jakości.
Nasze zawiesia pochodzą od sprawdzonych, polskich producentów, z którymi współpracujemy z powodzeniem od wielu lat. Wytwarzają oni zawiesia zgodnie z europejską normą. Partie zawiesi, które wychodzą z ich zakładów są poddawane obowiązkowym testom na zrywarkach, dzięki czemu mamy pewność, że nasze produkty odznaczają się najwyższą jakością.
DOR – dopuszczalne obciążenie robocze
DOR, czyli dopuszczalne obciążenie robocze, mówi nam jaki ciężar może być podnoszony przez dane zawiesie. Zawiesia wężowe w naszym Sklepie dostępne są w tonażach od 1 do 5 ton. Zawiesia o wyższych parametrach dostępne są na zamówienie.
Główna wartość parametru DOR podawana na metce oraz na Świadectwie Jakości to DOR dla mocowania w układzie prostym (w linii prostej). Na poniższej grafice pokazujemy jak wartość tego parametru zmienia się w zależności od różnych metod mocowania.
Współczynnik bezpieczeństwa naszych zawiesi wynosi 7:1, co oznacza, że w odpowiednich warunkach są one w stanie wytrzymać siedem razy większe obciążenie niż zalecane.
Długość robocza a obwód
Przy zawiesiach wężowych podawane są dwie wartości długości, które należy rozróżnić w celu uniknięcia pomyłki. Obwód zawiesia, oraz jego długość robocza, czyli odległość od punktu nośnego do punktu nośnego – połowa obwodu.
Oznakowanie zawiesi
Tonaż zawiesi wskazany jest nie tylko na metce, ale również poprzez kolor zawiesia i ilość czarnych linii na jego rękawie ochronnym. Jest to uniwersalne oznakowanie zgodne z wymogami normy europejskiej.
- kolor fioletowy – 1 przeszycie – DOR = 1 tona
- kolor zielony – 2 przeszycia – DOR = 2 tony
- kolor żółty – 3 przeszycia – DOR = 3 tony
- kolor szary – 4 przeszycia – DOR = 4 tony
- kolor czerwony – 5 przeszyć – DOR = 5 ton
Zastosowanie zawiesi kołowych
Zawiesia wężowe ze względu na bardzo wygodne stosowanie metody mocowania przez obwiązanie pętlą przesuwną stosowane są:
- gdy nie ma wygodnych punktów zaczepowych,
- w szczególności do podnoszenia rur, wałów, słupów czy filarów,
- do podnoszenia ładunku o delikatnej, malowanej powierzchni,