Zabezpieczenie ładunku
Zabezpieczenie ładunku to inaczej skuteczne jego unieruchomienie. Istnieje wiele sposobów oraz metod na zabezpieczenie ładunku. Poniżej zebraliśmy wszystkie sposoby na zabezpieczenie ładunku w transporcie. Jak wybrać odpowiednią metodę? Poniżej będziemy omawiać wszystkie metody.
Zabezpieczenie ładunku przez jego ciasne ułożenie w ładowni
W transporcie korzystamy z metody układu blokowego ładunku, która polega na mądrym i ciasnym rozplanowaniu (ułożeniu) ładunku w przestrzeni załadunkowej. Ciasno ułożony i zamocowany ładunek wyeliminuje niebezpieczeństwo przemieszczania się ładunku w przestrzeni załadunkowej oraz zmniejszy ilość stosowanego osprzętu do zabezpieczenia ładunku.
W metodzie blokowej ładunek musi przylegać i opierać się o ściany sąsiadującego ładunku oraz o sztywną strukturę przestrzeni załadunkowej (ściany przednie i boczne, burty).
Ciasne ułożenie ładunku nie oznacza, że każdy ładunek w przestrzeni załadunkowej musi się ze sobą stykać. Chodzi tutaj o jak największe zmniejszenie wolnej przestrzeni między ładunkami każdego typu.
Metoda blokowa najlepiej sprawdza się gdy ładunek jest jednolity np. paczki o tej samej wielkości, które szczelnie wypełniają całą ładownię. W przypadku ładunku o różnorodnych kształtach i wymiarach bardzo często jest to wręcz niemożliwe.
Co zrobić, gdy nasz ładunek nie dopasowuje się idealnie do przestrzeni załadunkowej?
Worki sztauerskie
Z pomocą przychodzą nam popularne worki sztauerskie, czyli po prostu worki wypełnione powietrzem. Wykonane są z wodoodpornego papieru oraz kilku warstw nieprzepuszczalnej folii. Służą jako wypełniacz wolnej przestrzeni między ścianami ładowani lub między sekcjami ładunku.
Zabezpieczenie ładunku za pomocą worków sztauerskich jest bardzo proste. Wystarczy sprężarka powietrza i specjalny pistolet napełniający. Nienapełniony worek wkłada się w wolną przestrzeń a następnie napełnia powietrzem. Odpowiednio napełniony worek całkowicie uniemożliwia przesunięcie się ładunku.
Worki sztauerskie występują w paru wersjach wytrzymałościowych, oraz z różnymi zaworami pozwalającymi na jednokrotne lub wielokrotne użytkowanie.
Co zrobić, gdy nasz ładunek nie zapełnia całej przestrzeni załadunkowej?
Już wiemy, że luki między ładunkiem możemy wypełnić workami sztauerskimi. A co gdy ciasno zapełniliśmy np. tylko pół przestrzeni załadunkowej.
W tym przypadku z pomocą przychodzą nam belki rozporowe, drążki rozporowe, siatki zabezpieczające ładunek i kurtyny termiczne używane np. w chłodniach. Tego rodzaju osprzęt skutecznie dzieli przestrzeń załadunkową blokując przy tym ładunek.
Belki rozporowe
Belki rozporowe mocowane są za pomocą blokad na burtach w nadwoziach kurtynowych lub krytych plandeką. Tak zamontowane belki tworzą poprzeczne zabezpieczenie przed przesuwaniem się ładunku. Jest to dobry sposób na rozdzielenie ładunków lub zabezpieczenie ładunku na częściowo załadowanych pojazdach.
Popularnymi belkami są 1850 oraz 1854.
Drążki rozporowe do zabezpieczenia ładunku
Drążki rozporowe z gumowymi stopkami to tyczki montowane pionowo lub poziomo w pojazdach z nadwoziem furgonowym, kontenerach, chłodniach i zamkniętych zabudowach o sztywnych ścianach. Odpowiednio skrócone drążki mogę być również wykorzystane w busach.
Sztywne ściany są tutaj kluczowe. Dzięki mechanizmowi napinającemu drążek jest maksymalnie naprężony między ściankami. Tyczki montuje się w taki sposób, aby uniemożliwiały ładunkowi przemieszczanie się podczas transportu.
Zaletą drążków rozporowych ze stopkami jest to, że nie wymagają one żadnych punktów zaczepienia jak pasy transportowe. Wystarczą stabilne ścianki.
Dostępnych jest wiele rodzajów drążków rozporowych: stalowe, aluminiowe, dłuższe, krótsze, z osłoną lub bez, o profilu okrągłym lub kwadratowym. Najpopularniejsze drążki z gumowymi stopkami to: ERGOBAR, 1867, 1871, 1837.
Listwy do mocowania ładunku
Listwy do mocowania ładunku to podłużne szyny z otworami (punktami) do kotwiczenia drążków rozporowych oraz pasów transportowych. Listwy montuje się do ścian bocznych w przestrzeni załadunkowej.
Listwy pozwalają na szybkie i dokładne mocowanie drążków, umożliwiając tym blokowanie ładunków.
Dostępne są listwy stalowe oraz aluminiowe o różnych otworach, które jednocześnie mogą pasować zarówno do drążków, pasów transportowych z odpowiednimi zaczepami, drążków odzieżowych oraz systemu podwójnej podłogi.
Drążki rozporowe do listew
Drążki rozporowe bez stopek przeznaczone są do montowania w listwy do mocowania ładunku, które na stałe przytwierdzone są do ścian ładowni. Drążki umożliwiają precyzyjne zablokowanie ładunku.
Popularne drążki z końcówkami do listew do mocowania ładunku: 3004, 1811, 1808.
Siatki zabezpieczające ładunek
Siatki zabezpieczające ładunek to idealne rozwiązanie do:
- wydzielenia przestrzeni załadunkowej (np. z dużą liczbą małych paczek) w każdym typie pojazdu od małego samochodu dostawczego do samochodu ciężarowego,
- do zabezpieczenia ładunku od góry poprzez docisk do podłoża (siatkę kładzie się na ładunek a następnie dociska do powierzchni),
- do owinięcia ładunku (np. owinięcie paczek ułożonych na palecie).
To jedna z najwygodniejszych metod zabezpieczenia luźnego ładunku w ładowni. Chroni przed przemieszczaniem się paczek po ładowni, co zapobiega ich uszkodzeniom.
Dostawcy cenią sobie ich niezawodność oraz łatwość i szybkość montowania.
Siatki zabezpieczające wykonane są z poliestrowej taśmy transportowej, która charakteryzuje się wysoką wytrzymałością na zerwanie. Dostępnych jest wiele rodzajów siatek zabezpieczających: poziome, pionowe, do owijania…
Każda siatka szyta jest pod konkretny wymiar przestrzeni załadunkowej pojazdu, co umożliwia dopasowania pod specyficzne miejsce załadunkowe.
Przegrody termiczne
Przegrody termiczne to coraz częściej spotykane rozwiązania w transporcie mrożonek. Zaawansowane przegrody termiczne pozwalają na podzielenie przestrzeni załadunkowej pojazdu jednocześnie utrzymując różne temperatury w poszczególnych działach. Przegrody termiczne wykonywane są pod indywidualny wymiary ścian przestrzeni załadunkowej pojazdu klienta.
A co, gdy musimy zabezpieczyć pojedynczy ładunek?
Dowiedzieliśmy się jak bezpiecznie i ciasno rozmieścić ładunek w przestrzeni załadunkowej oraz jak prawidłowo oddzielić zapełnioną przestrzeń od pustej.
Teraz do naszej pustej przestrzeni chcemy umieść duży, nieforemny ładunek. Taki ładunek musi być odpowiednio zamocowany, żeby nie przemieszczał się po całej wydzielonej części załadunkowej.
Do zabezpieczenia naszego ładunku posłużą nam pasy transportowe (różne sposoby ich mocowania), odciągi łańcuchowe oraz środki pomocnicze takie jak np. maty antypoślizgowe.
Zabezpieczenie ładunku pasami transportowymi
Pasy transportowe to jeden z popularniejszych i najbardziej uniwersalnych systemów zabezpieczających ładunek. Praktycznie każdy ładunek nadaje się do zamocowania pasami transportowymi.
W celu prawidłowego zamocowania pasa transportowego musi on być przymocowany do zaczepu przytwierdzonego w przestrzeni załadunkowej. Są to przytwierdzone uchwyty do podłogi lub otwory (np. w formie listwy do mocowania ładunku) w przestrzeni załadunkowej.
Pasy transportowe muszą być odpowiednio dobrane do warunków w jakich przewożony jest ładunek, a także do wagi ładunku z uwzględnieniem sposobu mocowania. Temat pasów jest rozległy i warto się w niego zgłębić. Więcej informacji na temat wyliczania sił niezbędnych do zabezpieczenia ładunku znajdziecie w obszernym dokumencie opracowanym przez IRU (Światową organizację transportu drogowego). Plik dostępny jest do przejrzenia tutaj.
W sprzedaży dostępnych jest wiele rodzajów pasów transportowych: z napinaczem, ściągające, do lawety, z hakami do listew oraz wiele tonaży (wersji wytrzymałościowych): od 700 kg do 10 ton.
Maty antypoślizgowe
Maty antypoślizgowe wykorzystywane są podczas ładowania ładunku. Kawałki maty podkłada się pod ładunek, dzięki czemu punktów zwiększa współczynnik tarcia ładunku. Mata antypoślizgowa można kupić w kawałkach albo w rolce, dzięki czemu możemy zwiększyć współczynnik tarcia na całej powierzchni załadunkowej.
Dzięki zwiększeniu współczynnika tarcia może zmniejszyć ilość potrzebnych pasów transportowych do prawidłowego zamocowania ładunku.
Maty występują w różnych grubościach i wielkościach. Im grubsza jest mata tym współczynnik tarcia jest większy. Grubsze maty lepiej sprawdzą się przy ciężkich ładunkach.
Łańcuchy transportowe (odciągi łańcuchowe)
A co, gdy musimy zabezpieczyć pojedynczy bardzo ciężki ładunek? Odpowiedzią są łańcuchy transportowe, czyli profesjonalnie nazywane odciągi łańcuchowe.
Odciągi łańcuchowe to urządzenia do unieruchomienia oraz utrzymania w kontakcie z podłogą ciężkich i trudnych do zamocowania ładunków takich jak: maszyny przemysłowe, drewno, stal lub elementy konstrukcyjne. Łańcuchy mają dużo większą zdolność mocowania (od 2.24 tony do 16 ton) od pasów transportowych (od 700 kg do 10 ton) oraz są bardziej odporne na ekstremalne warunki atmosferyczne i transportowe.
Odciągi łańcuchowe zbudowane są z grzechotki (napinacza łańcuchowego) oraz grubego łańcucha, który zakończony jest różnego rodzaju elementami zaczepowymi lub chwytającymi (hakami). Odciągi łańcuchowe występują w różnych konfiguracjach: 1-częściowe lub 2-częściowe.