Zadzwoń: 513 31 21 21
/Uszkodzenia pasów i zawiesi poliestrowych

Uszkodzenia pasów i zawiesi poliestrowych

Okazuje się, że świadomość pracodawców i pracowników dotycząca zagrożeń wynikających z błędnego stosowania pasów transportowych i zawiesi jest wciąż niewystarczająca. Co chwila słyszymy o wypadkach spowodowanych błędnym mocowaniem czy zawieszaniem ładunku. O czym nagminnie zapominamy eksploatując pasy transportowe?

Czemu taśma poliestrowa ulega zerwaniu?

Pytanie to dotyczy zarówno pasów transportowych jak i zawiesi pasowych i wężowych. Przede wszystkim powinniśmy wiedzieć, że taśma poliestrowa może się zerwać z dwóch przyczyn: uszkodzenia mechanicznego oraz przeciążenia. W obu przypadkach zerwana taśma wygląda zupełnie inaczej, dlatego łatwo jest stwierdzić co spowodowało zniszczenie taśmy…

Pasy transportowe zerwane na skutek uszkodzenia mechanicznego

Musimy pamiętać, że pomimo tego, że pas transportowy czy zawiesie ma wysokie parametry wytrzymałościowe (udźwig), to sama taśma wykonana jest z poliestrowych włókien, które niestety podatne są na przecięcia. Zerwanie takie następuje nie tylko pod wpływem działania ostrych krawędzi, ale również wielokrotnego działania nieosłoniętych krawędzi na ten sam fragment taśmy. Powoduje to przecieranie się taśmy aż do momentu zerwania. Są to charakterystyczne przecięcia w linii prostej, prostopadłej do krawędzi pasa.

Jak chronić pasy oraz zawiesia?

Jak możemy uchronić nasz pas lub zawiesie przed zerwaniem na skutek uszkodzenia mechanicznego? Należy stosować rękawy ochronne, specjalne kątowniki (nazywane również narożnikami) oraz nie dopuszczać do kontaktu z ostrymi krawędziami.

Jeżeli wiesz, że w Twojej pracy pasy lub zawiesia będą miały styczność z ostrymi krawędziami, powinieneś dokładnie je zabezpieczyć, a jeżeli nie jest to możliwe rozważyć zakup innych rodzajów mocowania jak np. odciągi łańcuchowe, zawiesia linowe czy zawiesia łańcuchowe.

Narożniki

Stosowane są przy mocowaniu ładunku za pomocą pasów transportowych. Nakładane są na brzegi ładunków w miejscach gdzie przebiega pas transportowy. Narożnik nie tylko chroni pas przed działaniem ostrych krawędzi ale również pozwala pasowi wykonywać mikrodrgania oraz utrzymuje go w jednym miejscu. Powierzchnia styku narożnika z ładunkiem jest dużo większa niż pasa z ładunkiem, dzięki czemu siła nacisku rozkłada się na większą powierzchnię. Chronimy zatem nie tylko pas ale również nasz ładunek.

Rękawy ochronne

Rękawy ochronne tworzą tunel dla pasa lub zawiesia. Taśma może się w nim swobodnie poruszać, podczas gdy sam rękaw pozostaje bez ruchu, przez co narażony jest na zerwania w dużo mniejszym stopniu. Rękawy ochronne wykonywane są z poliestru lub innych tworzyw sztucznych np. PCV. Mają różną budowę i właściwości.

Uszkodzenie na skutek przeciążenia pasa transportowego lub zawiesia

Drugim powodem zerwania się taśmy poliestrowej jest przeciążenie, czyli działanie na zawiesie lub pas transportowy zbyt dużą siłą. Czemu tak się dzieje? Przyczyn może być parę:

  • Źle dobrany pas transportowy / zawiesie. Zarwanie może nastąpić wtedy, gdy próbujemy zabezpieczyć lub podnieść ładunek cięższy niż dopuszczalne obciążenie danego środka mocującego. Dlatego zawsze należy sprawdzić parametry pasa, którego zamierzamy użyć, oraz powinniśmy znać ciężar naszego ładunku.
  • Słabe lub wadliwe zawiesie / pas transportowy. Taka sytuacja może mieć miejsce gdy korzystamy z produktów zakupionych od nieznanych, niesprawdzonych źródeł. Pasy takie mogą nie spełniać deklarowanych parametrów.
  • Źle zamocowany pas transportowy. Zbyt luźne napięcie pasa transportowego może powodować występowanie bardzo dużych sił podczas transportu – pas jest szarpany. Należy wystrzegać się takich praktyk. Pas powinien być napięty do momentu, w którym ładunek zostanie na sztywno przymocowany do podłoża oraz pas samoczynnie nie będzie mógł się poluzować.

Taśma zerwana na skutek przeciążenia wygląda zupełnie inaczej niż z przyczyn mechanicznych – nigdy nie zrywa się w linii prostej. Deformacja taśmy oraz pęknięcia włókien są pierwszymi objawami przeciążenia, które prowadzi do zerwania taśmy. Zerwana taśma jest silnie oraz nieregularnie postrzępiona.

Brudne pasy transportowe i zawiesia szybciej się zużywają

Czy zdajemy sobie sprawę, że brudne, źle składowane zawiesia oraz pasy transportowe mogą stać się zagrożeniem dla pracowników wykonujących prace transportowe oraz dla podnoszonego ładunku? Zastanawiacie się jak brud może zniszczyć zawiesie? Już tłumaczę… Brudne zawiesia jak również pasy transportowe narażone są na uszkodzenia wewnętrzne. Taśma pasów oraz zawiesi utkana jest z poprzecznych i podłużnych włókien poliestrowych. Podczas pracy pasa transportowego jego nitki podłużne silnie się naprężają. W miejscu zetknięcia włókien poprzecznych z podłużnymi następuje bardzo duże ciśnienie. W sytuacji gdy w tym miejscu znajduje się krzem (element piachu, który jest główną składową brudu znajdującego się na pasie czy zawiesiu) rozgrzewa się do wysokiej temperatury powodując mikrouszkodzenia włókien. Pęknięcia te nie są widoczne gołym okien, ale pas stopniowo robi się coraz pulchniejszy, grubszy. Dzieje się tak ponieważ przerwane włókna mają tendencję do powiększania swojej objętości w miejscach pęknięć (tworzy się tak zwany pędzel).

Podsumowując

Dla tych, którzy nie mają tyle cierpliwości aby przebrnąć przez cały artykuł mamy zwięzłe i konkretne podsumowanie.

  1. Pasy transportowe oraz zawiesia poliestrowe (pasowe i wężowe) ulegają uszkodzeniom z przyczyn mechanicznych lub przeciążenia.
  2. Mechaniczne uszkodzenie następuje na skutek niezabezpieczenia taśmy przed działaniem ostrych krawędzi. Przerwanie pasa następuje w linii prostej.
  3. Zerwanie z powodu przeciążenia ma miejsce gdy próbujemy zabezpieczyć lub podnieść ładunek cięższy niż dopuszczalne obciążenie zastosowanego środka mocującego. Zerwana taśma jest silnie postrzępiona a linia przedarcia nieregularna.
  4. Brud oraz złe składowanie zawiesi i pasów transportowych może być przyczyną uszkodzenia taśmy, zmniejszenia jej nośności, a w efekcie końcowym rozerwanie pasa lub zawiesia poliestrowego.

Wnioski i zalecenia

Pozwolę sobie również sformułować wnioski końcowe:

  1. Należy zabezpieczać pasy oraz zawiesia stosując rękawy ochronne oraz narożniki (kątowniki).
  2. Należy dbać o czystość oraz warunki składowania pasów oraz zawiesi.
  3. Nie należy stosować pasów do podnoszenia cięższych ładunków niż zaleca producent(informacja na metce).
  4. Pasy i zawiesia należy kupować jedynie od zaufanych, sprawdzonych dostawców.
  5. Staramy się w miarę możliwości nie oszczędzać na bezpieczeństwie.

Nasze pasy i zawiesia pomimo najwyższej jakości nie są produktami niezniszczalnymi. Jednakże odpowiednia eksploatacja może zapewnić im długie życie, a Tobie bezpieczeństwo.

A czy Twój pas jest brudny, pozaciągany, napuchnięty?
Czy czyścisz swoje pasy i zawiesia?
Czy odpowiednio zabezpieczasz swoje pasy?
Kto jest Twoim dostawcą zawiesi?

By |2015-01-20T11:57:07+00:00styczeń 20th, 2015|ABC pasów transportowych, Pasy transportowe, Zawiesia|0 Comments

About the Author:

Właściciel firmy Vika. Ekspert branży systemów zabezpieczeń ładunków. Od ponad 20 lat zajmuje się sprzedażą pasów transportowych, zawiesi i artykułów BHP. Specjalizuje się w pozytywnej obsłudze Klienta.

Leave A Comment