Zadzwoń: 513 31 21 21
/Podstawa to zrozumieć etykietę pasa transportowego!

Podstawa to zrozumieć etykietę pasa transportowego!

Etykieta pasa transportowego pełna jest różnych informacji, które nic Ci nie mówią? Które z nich należy znać i rozważyć gdy kupujesz pasy transportowe? Klienci często mylnie kojarzą kolor taśmy z jakiej wykonane są pasy transportowe lub liczbę kresek na taśmie z ich wytrzymałością. Nic bardziej mylnego! A przecież od tego zależy czy nasze zabezpieczenie ładunku okaże się bezpieczne. Aby uniknąć nieporozumień należy zawsze czytać etykietę pasa, bo tylko ona jednoznacznie wskazuje na parametry, którymi charakteryzuje się pas transportowy.

Wytrzymałość pasów transportowych

Trzy najważniejsze parametry na etykiecie, które powinieneś znać i rozumieć to parametry dotyczące wytrzymałości pasa mocującego. Dla ułatwienia przypomnę, że że 1daN = 1kg.

LC (lashing capacity)– zdolność mocowania czyli dopuszczalne obciążenie – jest to najwyższa siła, dla której pas może zostać użyty w układzie prostym (w naciągu prostym czyli po linii prostej). Standardowa wartość to 2500daN. W przypadku mocowania ładunku metodą opasania przyjmuje się że zdolność mocowania wzrasta dwukrotnie.

2500daN oznacza, że ten pas transportowy może być napięty w układzie prostym bez narażenia na zerwanie przez siłę 2500daN (2500 kg), a w przypadku opasania ładunku przez siłę 5000daN.

SHF (standard hand force)– nominalna siła ręczna – maksymalna siła, która może zostac użyta do napięcia napinacza ręcznego. Jest to więc siła z jaką możemy zadziałać na dźwignię. Większa siła może zdeformować napinacz. Wartość tego parametru wynosi standardowo 50daN.

Wartość 50 daN oznacza, że na dźwignię możemy zadziałać siłą 50daN (50kg).

STF (standard tension force)– nominalna siła napięcia – siła z jaką ładunek zostanie dociśnięty do podłoża. Dociśnięcie do podłoża powoduje zwiększenie tarcia i lepsze mocowanie ładunku. Jej wartość zależy od długości rączki napinacza, ilości zębów i średnicy wałka. Jest to najważniejszy parametr, który powinien zostać rozpatrzony przy wyborze pasa transportowego.

Wartość 500daN oznacza, że ładunek zostanie dociśnięty do podłoża z siłą 500daN (500kg).

Kolor etykiety pasa transportowego

Zwróć również uwagę na kolor etykiety pasa. Wskazuje on na materiał z jakiego wykonana jest taśma. Najbardziej popularne są pasy mocujące wykonane z poliestru – niebieska etykieta. Materiały z jakich wykonane są pasy mocujące różnią się odpornością na działanie różnych substancji chemicznych oraz zakres temperatur w których mogą być bezpiecznie używane.

Kolor etykiety Zastosowany materiał Zakres temperatur Substancje chemiczne
niebieski PES – poliester -40 do +100℃ odporny na działanie kwasów mineralnych, ulega działaniu ługów
zielony PA – poliamid -40 do +100℃ odporny na działanie alkaliów, ulega działaniu kwasów mineralnych
brązowy PP – polipropylen -40 do +80℃ w małym stopniu podatny na działanie kwasów lub ługów

Norma zgodnie z którą został wykonany pas

Etykieta powinna również wskazywać normę, według której pas transportowy został wyprodukowany.  EN-12195-2 jest normą, która obowiązuje w całej Europie. Ustala ona wymogi bezpieczeństwa dla pasów transportowych wykonanych z włókien sztucznych. Etykieta z tą normą daje nam gwarancję jakości i bezpieczeństwa. Nie należy brać pod uwagę żadnych innych norm wewnętrznych takich jak ISO.

Długość pasa transportowego

Trzeba pamiętać, że pasy transportowe składające się z dwóch części (napinacz i taśma) mają dwie oddzielne etykiety. Dlatego aby uzyskać realną długość kompletu trzeba zsumować długości obydwu części. Ponadto na etykiecie pasa mocującego powinien znajdować się rok produkcji oraz nazwa i kod identyfikacyjny producenta.

Podsumowując. Czytając etykietę pasa trzeba sprawdzić:

  1. Czy pas posiada normę EN-12195-2, która jest wymagana na terenie Unii Europejskiej.
  2. Jaka jest siła LC (siła z jaką pas może zostać obciążony) i czy będzie ona wystarczająca do bezpiecznego zabezpieczenia naszego ładunku.
  3. Jaka jest siła STF (siła z jaką ładunek zostanie dociśnięty do podłoża) i czy będzie ona wystarczająca do bezpiecznego zabezpieczenia naszego ładunku.
  4. Jaka jest długość pasa – musimy wcześniej wiedzieć ile metrów potrzebujemy.
  5. Kolor etykiety – jeżeli transport nie będzie narażony na działanie ługów pasy z niebieską etykietą powinny być wystarczające.

 

By |2014-07-12T15:34:14+00:00lipiec 12th, 2014|ABC pasów transportowych|0 Comments

About the Author:

Właściciel firmy Vika. Ekspert branży systemów zabezpieczeń ładunków. Od ponad 20 lat zajmuje się sprzedażą pasów transportowych, zawiesi i artykułów BHP. Specjalizuje się w pozytywnej obsłudze Klienta.

Leave A Comment