Home/Pasy transportowe – instrukcja

Pasy transportowe – instrukcja

Pierwszy raz masz do czynienia z pasem transportowym?
Nie wiesz jak zakładać lub jak zluzować pas transportowy?

Dla początkujących przygotowaliśmy krótką instrukcję używania (napinania oraz luzowania) pasów transportowych. Na początku jednak zwięźle przedstawię budowę pasa transportowego, aby wiadomo było o których elementach pisze w instrukcji.

Budowa pasa transportowego

Pas transportowy składa się z dwóch części:

  • krótkiej – mechanizm z krótkim pasem zakończonym hakiem (razem nazywane napinaczem)
  • długiej – taśma zakończona hakiem (elementem zaczepowym)

Mechanizm napinacza posiada dźwignię, oraz grzechotkę, która składa się z korby, zębów oraz elementu zwalniającego.

Budowa pasa transportowego

Instrukcja obsługi pasa transportowego

W kilku punktach przedstawiamy jak zakładać i jak luzować pas transportowy:

  1. Taśmę (część długą pasa) należy przełożyć nad ładunkiem, hak krótkiej części należy zaczepić o ramę lub zaczep a następnie naciągnąć taśmę z drugiej strony, tak aby pas leżał równo i nie był poskręcany.
  2. Hak krótkiej części pasa należy zaczepić o ramę lub zaczep.
  3. Końcówkę taśmy należy wprowadzić od spodu w szczelinę bębna napinacza (część krótka), taśmę należy wybrać aż do uzyskania oporu.
  4. Taśmę nawija się na bęben za pomocą rączki napinacza, przytrzymując ręką pas znajdujący się poniżej mechanizmu. Na bęben powinny zostać nawinięte minimum 1,5 zwoja i maksimum 3 zwoje taśmy.
  5. Jeżeli taśma została odpowiednio napięta napinacz należy zamknąć, a luźny pas schować, aby nie przeszkadzał.
  6. Aby zluzować taśmę należy pociągnąć zapadkę w kierunku rączki, oraz otworzyć ramię do 180 stopni.

Ważne zasady

  1. Pasów transportowych nie należy używać do podnoszenia ładunku! Na etykietach pasów prawie zawsze znajduje się ostrzeżenie ” Nie wykorzystywać do podnoszenia” czy „Nie zawieszać tylko mocować”. Pasy transportowe przeznaczone są jedynie do mocowanie ładunku. Do przenoszenia ładunku wykorzystywane są zawiesia, które wytrzymują większe napięcia.
  2. Stosować można jedynie sprawne środki mocujące. Pasy uszkodzone, lub z zawiązanymi supłami nie są w stanie dobrze zabezpieczyć ładunek. Jak sprawdzić czy pas jest zdatny do użytku?
  3. Stosować można jedynie pasy, które mają czytelną etykietę. Nieczytelna etykieta może doprowadzić do błędnego zidentyfikowania wytrzymałości pasa a co za tym idzie wyznaczenia niewystarczającej liczby potrzebnych pasów do mocowania.
  4. Należy zawsze czytać etykietę pasa. Jak czytać etykiety?
  5. Pasy należy napinać wyłącznie ręcznie! Nie można do tego celu stosować rur, ani przedłużek. Przedłużki sprawiają, że działamy na napinacz większą siłą. Działanie na napinacz większą siłą niż 50 daN (siła ręczna) może spowodować jego zniszczenie.
  6. Należy stosować ochrony pasów. Rękawy ochronne, narożniki. Pasy trzeba szczególnie chronić w miejscu kontaktu z ostrymi krawędziami. Trzeba pamiętać, że nawet napięty pas zawsze pracuje podczas transportu. Wykonuje on minimalne ruchy w przód i w tył, które mogą powodować uszkodzenie taśmy. Jak chronić pas?
  7. Nie wolno umieszczać napinacza na krawędzi ładunku.
  8. Uważaj, aby taśma nie była poskręcana lub przygnieciona.
By | 2017-07-28T14:36:04+00:00 Lipiec 14th, 2014|ABC pasów transportowych|0 Comments

About the Author:

Właściciel firmy Vika. Ekspert branży systemów zabezpieczeń ładunków. Od ponad 20 lat zajmuje się sprzedażą pasów transportowych, zawiesi i artykułów BHP. Specjalizuje się w pozytywnej obsłudze Klienta.

Leave A Comment